Edge Communication© | pr | sponsoring | evenementen
Case PR Toerisme : Massif Des Aravis

La Clusaz, Saint-Jean de Sixt en Le Grand-Bornand zijn drie Franse dorpjes uit het Massif des Aravis in de Haute Savoie. Ze zijn gegroepeerd in het "Syndicat Intercommunal des Vallées des Aravis (SIVA)" en doen voor hun gezamenlijke promotie, public relations en persrelaties in België sinds 1998 een beroep op Aptitudes.

PR toerisme
PR muziek
PR financiële sector
Briefing
In de winter zijn de drie dorpen in het "Massif des Aravis" zijn gerenommeerde skistations. Ze zijn echter ook zeer geschikt voor een zomerverblijf, aangezien ze elk jaar nieuwe evenementen en ongewone activiteiten organiseren. De bedoeling is om het Massif des Aravis in België bekend te maken en ruchtbaarheid te geven aan de skistations.

Strategie / Concept
Het doel is om Aravis zo vaak mogelijk in de Belgische pers en meer bepaald in de gespecialiseerde toeristische pers te krijgen. Ter promotie van de zomeractiviteiten wordt er vóór het seizoen een persreis georganiseerd. Zo worden ook de mogelijkheden als skistation tijdens de winter benadrukt. De nadruk ligt op de dualiteit van de dorpjes.

Op de Belgische vakantiesalons wordt Aravis via een persconferentie in de kijker gezet.

Originele promotiepartners vinden. Partnerschap met restaurants en organisatie van promotiedagen in winkelcentra met de mogelijkheid om verblijven ter plaatse te winnen.



Realisatie
In samenwerking met SIVA organiseert Aptitudes twee keer per jaar een persreis naar het Massif des Aravis en begeleidt het de journalisten bij hun ontdekkingstocht van de skistations en van de vele sportieve, culturele en gastronomische mogelijkheden.

In 2000 zette Aptitudes verschillende evenementen op het getouw, waaronder het bereiden van een reusachtige "tartiflette" - een typisch gerecht voor deze streek met aardappelen, spek en de befaamde Reblochonkaas. De pers en een groot aantal VIPS waren daarop uitgenodigd en de uitnodiging die ze kregen was eigenlijk al een persdossier op zich met daarin een beschrijving van de regio, waar meer koeien leven dan mensen, en uitleg over de bereiding van de Reblochon.

Aptitudes ontwikkelde ook een partnerschap met een restaurant in Waals Brabant. Een gans jaar liggen daar papieren setjes van Aravis op de tafels en elke avond krijgen de klanten bij hun rekening een deelnemingsformulier dat ze in de Aravis-urne mogen deponeren. Elke eerste donderdag van de maand vindt naar aanleiding van een "tartiflette-avond" de lottrekking plaats. Wie als winnaar uit de bus komt, wint een verblijf voor twee personen in een prachtig appartement. Het is een nieuwe vorm van promotie die tot hier toe beide partijen tevreden heeft gestemd.

Resultaat
Bij de twee grote "Tartiflette"-avonden die in oktober 2000 plaatsvonden in Waterloo en in Spa-Francorchamps tijdens de 24 uur voor 2PK's (waarbij één van de wagens was gesponsord door het Massif des Aravis) lieten een honderdtal gastronomen, onder wie tal van bekende politici en sportlui, zich verwennen met het streekgerecht dat ter plaatse werd bereid in een reuzenpan. De kok gebruikte daarvoor 26 kilogram aardappelen, 8 kilogram ajuinen, 6 kilogram spek en 26 Reblochonkazen... Het hoeft geen betoog dat het allemaal bijzonder spectaculair was...

Via het restaurant en de maandelijkse "tartiflette"-avond, wordt een interessante database aangelegd om later nog meer gepersonaliseerde acties te voeren bij de mensen die interesse hebben voor een reisje naar het Massif des Aravis.