Edge Communication© | pr | sponsoring | evenementen

PR toerisme
PR muziek
PR financiële sector
PR MUZIEK : Levi's© Flat Eric 1999

Briefing
Voor de lancering van de lijn Sta-Prest ontwikkelde Levi's® een aantal reclamespotjes. Hierin werd de hoofdrol gespeeld door een klein en guitig pluchen figuurtje dat luisterde naar de naam Flat Eric. De muziek voor de clips werd gecomponeerd door de toen nog onbekende Franse DJ Quentin Dupieux, alias "Monsieur Oizo". De held van de reclamespotjes van Levi's® groeide in 1999 uit een echte vedette bij het doelgroepenpubliek.

Strategie / Concept
Het doel bestond erin om van de muziek uit de reclamespot een plaatje te maken dat zo hoog mogelijk scoorde in de "charts" van de "dance music". Aptitudes ontwikkelde daarvoor in samenspraak met Levi's® Benelux een aangepast actieplan voor België.

Eerste fase : doen spreken over Flat Eric. Aptitudes nodigt drie media (OutSoon, Pulp en Plastiks) die erg invloedrijk zijn bij de beoogde doelgroep van trendy 16- tot 24-jarigen, uit naar Londen om er in avant-première kennis te maken met de nieuwe reclamespot van Levi's®. Zo werd Flat Eric ontdekt 2 maand vóór hij op het vasteland op het scherm kwam. Er werd een digitale PR-operatie (e-mail of virusmarketing) opgezet bij een selectie van een dertigtal mensen (journalisten, stylisten, VIP's). De gebruikte communicatie was een teaser onder de vorm van een URL die verwijst naar een geheime internetsite van Flat Eric...

Parallel met deze voor dat tijdstip (begin 1999) erg originele actie werkt Aptitudes samen met de platenfirma van Monsieur Oizo om DJ's, radiomakers en andere invloedrijke personen in de Belgische jongerenmuziek te informeren. Zo wordt een type gecreëerd rond het kleine pluchen figuurtje dat de kledinglijn Sta-Prest van Levi's® zo'n uitbundige lof toezwaait.

Via mond-aan-mond reclame, radiouitzendingen, persartikelen,...krijgt het figuurtje een echte cult-status. Na de start van de reclamecampagne met het spotje op de Belgische en buitenlandse schermen blijft Aptitudes via alle Belgische media (geschreven pers, TV, radio, internet, speciale internetsite en digitale PR-operaties) informatie verspreiden over de band tussen Flat Eric en Levi's®).

Resultaat
De muziek van het spotje met Flat Eric van Monsieur Oizo bereikt in augustus 1999 de eerste plaats in de dance hitparade. In de Belgische pers zijn een honderdtal artikels verschenen over Flat Eric. In enkele maanden tijd is Monsieur Oizo een echte ster geworden. En de verkoopcijfers van Sta-Prest Levi's® hebben zelfs de meest optimistische verwachtingen overtroffen.