Edge Communication© | pr | sponsoring | evenementen
Aptitudes is één van de enige Europese Brand PR Agencies dat -sinds 1996- 5 opeenvolgende jaren voor een nationale afdeling van Levi's® werkt. Dit is uniek voor de wereldleider in vrijetijdskledij!

Axe 2001
Levi's© 2000
Levi's© 1999

Vanaf 1999 heeft Aptitudes het programma Edge Communication© opgezet om te communiceren met de doelgroep van Levi's®.

LEVI'S® LIVES 1999

Briefing
In communicatie hanteert Levi's® een heel eenvoudig devies: "nooit opnieuw doen wat al is gedaan". Bij hun permanente zoektocht naar vernieuwing besluiten Levi's® Belgium en Aptitudes in 1999 om originele joint ventures tot stand te brengen met jonge en vernieuwende media, en dit met de bedoeling het hart van de doelgroep te raken : de leeftijdsgroep 15-19 jaar.

Strategie / Concept
Parallel met de public relations en persrelaties introduceert Aptitudes het concept van exclusieve en originele mediaproducties. Samen met de betrokken media worden deze producties op maat gemaakt van welbepaalde nichemedia voor jongeren, waaronder het Nederlandstalige muziekmagazine Plastiks.

De beste producties worden naderhand met andere in Nederland gemaakte producties samengebracht in een overzichtsboekje met de naam Levi's® Lives. Dit wordt verdeeld via de verkooppunten Original Levi's® Stores in de Benelux.

Realisatie
Er wordt gebruik gemaakt van diverse communicatiekanalen : radio, televisie, web, CD, CD-Rom en geschreven pers. Met hun eigen specifieke kenmerken dragen ze stuk voor stuk bij tot de weerklank van de exclusieve producties.

Voor de realisatie van de producties in de verschillende geselecteerde Belgische media doet Aptitudes een beroep op specialisten in diverse vakgebieden : journalisten, copywriters, fotografen, grafici, artiesten, plastische kunstenaars, stylisten, mannequins, webdesigners en DJ's.

Ter illustratie verwijzen we hier enkel naar de samenwerking met het Belgische muziekmagazine Plastiks. Tijdens de brainstormings met de redactie rijst de idee om een reeks te maken van zes artikels waarin elke maand een jonge onbekende DJ wordt voorgesteld. De actie heet "Bedroom DJ of the month". Elke DJ, die door de hoofdredacteur van het maandblad wordt geselecteerd, krijgt een reportage waarin hij zichzelf en zijn favoriete werkplaats - kelder, kamer of zolder - mag voorstellen. Om beurt krijgen dus zes Bedroom DJ's in kleren van Levi's® op twee pagina's aandacht in het magazine. Levi's® neemt een gedeelte van de productiekosten van de reportage voor haar rekening in ruil voor zichtbaarheid (producten + logo) in het magazine.

Resultaat
Zes Belgische media en drie Nederlandse realiseerden in de loop van het jaar 1999 originele producties (voor de Nederlandse producties gebeurde dat in samenwerking met het Nederlandse bureau Fanclub en Levi Strauss® & Co Benelux).

De actie Bedroom DJ's werd vervolledigd met de productie van een CD met de beste muzikale mixes en met een apotheoseavond in november 1999 met de zes betrokken DJ's in Café d'Anvers. Het werd een te gekke nacht die de lezers van Plastiks de kans bood om live kennis te maken met de muzikale mixes van de Bedroom DJ's.

Als ultieme merkondersteuning verspreidde Levi's® in april 2000 de leaflet Levi's® Lives, een exclusieve street catalogue met een CD-Rom op een oplage van 1.500 exemplaren in de Benelux. De leaflet geeft een overzicht van de acties in de Benelux met onder meer de printproducties en de actie " Bedroom DJ's."